Апостол Филип и евнух царице Кандакије, фреска из манастира Високи Дечани (1339-1340) |
Основно превозно средство у Царству Ромеја био је коњ, али
су коришћена и кола на два или четири точка, док су у граду употребљаване и
носиљке, које су носили робови и слуге.
Може се претпоставити да је слично било и у Србији, с тим што су носиљке, као превозно средство погодно пре свега за градске средине, због карактеристика српских средњевековних градова, свакако биле слабије заступљене.
У раној Византији, у V и VI веку, у Константинопољу, на "улицама широким за оно доба, али које би данас изгледале уске, кретала су се многобројна кола без опруга. Богатији становници су их бојили и позлаћивали, а упрегнуте мазге имале су позлаћене амове. Свети Јован Златоусти описује раскошне кочије дама из високог сталежа. Њих су пратили евнуси у ливрејама сјајних боја" (Л. Бреје, 95).
Може се претпоставити да је слично било и у Србији, с тим што су носиљке, као превозно средство погодно пре свега за градске средине, због карактеристика српских средњевековних градова, свакако биле слабије заступљене.
У раној Византији, у V и VI веку, у Константинопољу, на "улицама широким за оно доба, али које би данас изгледале уске, кретала су се многобројна кола без опруга. Богатији становници су их бојили и позлаћивали, а упрегнуте мазге имале су позлаћене амове. Свети Јован Златоусти описује раскошне кочије дама из високог сталежа. Њих су пратили евнуси у ливрејама сјајних боја" (Л. Бреје, 95).
Познато је да су на Константинопољском хиподрому, у његово златно доба, одржаване
трке двоколица – двопрега или четворопрега какав је био представљен на
улазу у Хиподом.
Али о колима у позној Византији и средњевековној Србији, поготово као о средству за превоз путника, има веома мало сведочанстава. Једно од тих сведочанстава је фреска из манастира Дечани насликана 1339-1340 године, на којој је представљена путничка двоколица са два упрегнута коња.
Каква су кола могла бити коришћена у време царице Јелене, показује
нам минијатура Жана ле Тавернијеа из 1455. године (Национална библиотека,
Париз).Али о колима у позној Византији и средњевековној Србији, поготово као о средству за превоз путника, има веома мало сведочанстава. Једно од тих сведочанстава је фреска из манастира Дечани насликана 1339-1340 године, на којој је представљена путничка двоколица са два упрегнута коња.
Jean le Tavernier, 1455 (Bibliotheque Nationale, Paris) |
До половине XV века у мађарском граду Кочу (Kocs) почела је
производња лаких путничких кола, која су по месту настанка добила назив
"кочије". Такође, у то време у западној Европи већ се чешће јављају кола
са једноставним системом вешања која су омогућавала знатно удобнију вожњу него
у прошлости (Julian Munby, "From
Carriage to Coach: What Happened?", in:
Robert Bork and Andrea Kann (eds) "The art, science, and technology of medieval travel", Ashgate 2008,
pp. 41-53). Да ли је нешто од ових новина стигло и до Србије или до Византије,
пре коначног турског освајања, о томе можемо само да нагађамо. (18-19, 46, 67, 183)
Бићемо захвални читаоцима за сваку сугестију у вези са овом
темом и у том смислу очекујемо ваше коментаре.
Нема коментара:
Постави коментар