среда, 12. децембар 2012.

Епилог: Судбина Георгија Сфранцеса

"Георгије Сфранцес је као један од учесника одбране Цариграда, са својом женом и децом по освајању Града пао је у руке турских трговаца робљем. После неког времена успео је да откупи најпре себе а потом и своју супругу, док су им деца умрла у ропству. Касније се замонашио на Крфу где је на наговор неких људи саставио своје Мемоаре који су нам до данас један од најдрагоценијих извора података за последњи период византијске историје.
Његова Хроника почиње следећим речима: 'Ја сам Георгије Сфранцес, смирени царски Протовестијарит, сада познат по мом монашком имену Григорије. Написао сам ово дело као сведочанство о догађајима током мог бедног живота. За мене би било боље да се нисам ни родио, или да сам умро у детињству. Но, пошто се то није догодило, нека се зна да сам рођен у уторак, тридесетог августа 6.909 године...' Сфранцес је желео да након свега што је проживео, колико му то здравље и преостало време допусте, испуни оно што је обећао – а што је сматрао и за дуг свом господару и куму Константину, затим његовом брату Јовану и њиховом оцу светом цару Манојлу – те да остави писмену повест о епохи у којој су живели. Ево како је осамдесетогодишњи Георгије, пожртвовани пријатељ последњег ромејског василевса, завршио своје Мемоаре: 'Написао сам ово на захтев извесних угледних особа на Крфу, које су инсистирале да треба да опишем догађаје којима сам био сведок и у којима сам учествовао. Тако сам саставио ово дело сопственом руком и предао га господину Антонију, уваженом свештенослужитељу. Ако сам у опису неког догађаја погрешио, молићу за опроштај због моје старости и заборавности које ми нису допустиле да посао окончам како ваља. Ово сведочанство је довршено 29. марта 6.989. године". (233-234)

Први цитат из дела Георгија Сфранцеса представља почетак његове "Хронике" (Chronicon Minus), док je други цитат заправо крај "Велике Хронике" (Chronicon Maius), познате и као "Псеудо-Сфранцес". Обе ова дела - прво у целини, са грчким изворником и српским преводом, и делови другог - објављена су у нашој књизи Георгије Сфранцес, ХРОНИКА - Пад Византијског царства". Ту је подробније објашњен и однос између Велике и Мале Хронике. (233-234)





Нема коментара:

Постави коментар